Vakna med ett ryck

Stanna med en sladd!

Sprang ner för backen, fortare än cykeln, femtio kilometer minst! Känner mig hjulbent... Stannar med en sladd!!! 

Det är en sångtext. Sjunger den med barnen. Den kom till mig när jag vaknade i morse. Somnade lugn, vaknade med ett ryck. Jättesuperstressad... Hjärtat rusar och jag andas alldeles för snabbt. Hemskt att vakna så. Tog nån minut att lugna mig. Strukturera upp dagen i tanken och skriva ner det som ska göras. Ibland stressar jag upp mig för helt vanliga sysslor, vet inte varför. Antar att det ligger andra känslor bakom. Har fortfarande aningar om att dagen kommer gå i högt tempo och det blir både rivstarter och inbromsning med sladd. Jag vill ju sluta tidigt idag när det är fredag och då måste jag ju gasa på för att hinna få gjort. Vilken fälla att fastna i. Läste för ett tag sen om att det är en av de frågor som ofta tas upp när det pratas jämnställdhet. Tror det är något som många föräldrar tampas med. 

Typiskt att jag måste skynda på dem nu när de faktiskt är överens och gör något tillsammans... Ger dem tio minuter. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt