Inlägg i pågående debatt

Angående Bolibompa programmet Bacillakutens sång om snippor och snoppar; jag som tror att vi är skapta av Gud till perfekta varelser,  som hedrar detta genom att glädjas över våra kroppar,  säger tack och lov för denna sång! Att manifestera ordet snippa som namn på flickors yttre könsdelar, utan anspegling på sexrelaterade ord är otroligt viktigt i kampen för människors lika värde. Att pojkar har en snopp är allmänt vedertaget men fram till ganska nyligen har flickor haft något hittepå ord som t.ex. kissan, muffen, muttan eller framstjärten... När jag var liten hade jag en kissen, med betoning på i:et. Fast andra flickor hade något annat... Knepigt?!? Att som flickor "enas runt snippan" är otroligt viktigt för jämlikheten, det är jag övertygad om. När ting benämns med värdighet, tydlighet och vid sitt rätta namn stärks och befästs existensen. Ujj, ujj, ujj, stora ord jag dravlade ihop där men det är min övertygelse. Barns könsdelar bör ha bestämda benämningar som på intet vis kan förväxlas med erotik. Tycker det är superviktigt att ge barnen ord som de på ett positivt sätt kan använda om sina olika kroppsdelar. Någon hävdade att könsdelar alltid kommer vara laddade. Näe, vill jag å det bestämdaste hävda! Inte om de talas om på ett naturligt vis med ord som inte missförstås. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt