Mödrars dag...

Långt ifrån alla väljer själva om och när de vill föda barn. För de flesta är det plikt och överlevnad som styr. Endast ett fåtal planerar graviditet. En del föder barn avlade genom våldtäkt, andra får barn med nära släktingar, och ibland finns flera potentiella fäder och faderskapstester görs. I alla dessa fall finns det en kvinna som är en blivande mor. Grattis på din Mors-dag! Mina fyra barn har alla varit välkomna men jag skulle ljuga om jag sa att de alla var planerade eller önskade från start. Jag har haft enkla förlossningar, fått välskapta barn och lever i social trygghet. Så unikt! Endast en liten del av jordens mammor kan säga detsamma. Gör mig olycklig men väldigt glad att tillhöra Lc 113 som skänkte pengar till Action Aid för att utbilda barnmorskor i Afganistan. Idag kan jag känna mig stolt över mina egna ungar, en tacksamhet för att ha fötts till dessa privilegier och samtidigt en otrolig ödmjukhet inför alla de kvinnor som varje dag sliter för sina barns överlevnad. Åter igen, Er mors-dag är alla årets 365!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt