Kuslig debatt

Åh milde jag har så mycket jag vill säga. Mina fingrar är inte så flinka så mina tankar är långt före det skrivna ordet. Jag tittar på Fittstim. Oerhört viktigt program. Idag fick jag  frågan om jag blir upprörd. Nja inte över förtrycket av kvinnor men av tjafsandes inom feminismen. Vad som ska anses vara finare och mer värdig kamp. Hua mig! Skämskudden täcker inte tillräckligt! Och det är just där jag känner min kampanda vakna till liv på riktigt. Jag blir fly förbaskad på den sortens feminism som hävdar kvinnors rätt att förtrycka män tillbaka. Nej, absolut inte. Jag tror precis som framtidsforskaren i programmet sa, på en klar förbättring av det generella levnadsförhållandet för kvinnor inom en snar framtid. Men på vems bekostnad? Jo på den enligt statistiken mest våldsbenägna delen av manligheten. Shit vilken farlig framtid våra döttrar går till mötes om den profetian slår in. Lågutbildade män i områden där det råder stor arbetslöshet är de som får betala för kvinnornas framtida välstånd. Som en krutdurk! Låt mig återigen hävda att kampen inte får gå ut på att det ska skipas rättvisa mellan könen! Det är rättvisan mellan människor som ska skapas!!! Snälla medmänniskor, lägg eran energi på att lösa de svåra sociala frågor vi har, både inom landet och globalt! Jag fasar för vår gemensamma framtid om vi inte lyckas vända hatet till förståelse. Den vi förstår fruktar vi knappast. Den vi förstår kan vi bemöta. Den vi förstår kan vi samtala med. Jag är övertygad om att kvinnors kamp för lika rättigheter är enormt viktig, den skapar demokratiska samhällen. Där vi kan frodas som mänsklighet. Men glömmer vi bort kampen för allas rätt till värdighet är vi vansinnigt farligt ute... 

Så följde debatt... Återigen skäms jag så jag vrider mig som en mask. Wow vilket go den tjejen hade. Önskar hon hade stoppat sig själv ett ögonblick. Men det klart, vad hade det då blivit av debatten? Fanns en tid i mitt liv då jag brann för att debattera. Milde det känns främmande nu. Rätt eller fel?!? Ja vem ska avgöra? Niklas brukar säga att det är inte så att den mest högljudde har rätt! Att dämpa sig en aning, formulera sig väl och höra den andras ståndpunkt är väl så långt man kan komma från debatt och brukar nog kallas samtal. Låt oss göra just det, samtala! Åh förresten, gode Gud, påminn mig om min egen ton när jag lägger mig till fasoner! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt