Största möjliga nytta

Ärligt, funderar massor över vad, hur och på vilka sätt jag som människa kan vara till största möjliga nytta. Även på för vem... Är det så att jag borde se mig själv i ett så stort sammanhang som möjligt och tänka att på vilket sätt gör jag mest nytta som världsmedborgare? Eller är det i mitt minsta sammanhang i min egen lilla kärnfamilj jag ska lägga fokus? Det finns ju de som hävdar att man ska börja litet och i sin närhet för att överhuvudtaget kunna se längre. Men samtidigt är vi ju i en helhet med varandra oavsett var på planeten vi befinner oss. Mina närmaste är ju inte mer värda än någon i det slutna Nordkorea. 

Jag och Niklas har pratat om våra val i livet. Bör vi sluta äta produkter som tidigare varit levande? Köttindustrin är förjäkla sketen. Vi har tagit beslutet att köpa ekologiska/närodlade/säsongs grönsakaker och frukt. Det kommer alltid finnas tillfällen då ett illgrönt granny smith inköps... MEN vi försöker! Vi funderar över hur vi är som förebilder för våra barn. Hur vi pratar med varandra, vilka signaler vi skickar ut. Vilka "frågor" vi tar ställning i. Vad vi vill med vårt gemensamma liv. Det finns så mycket vi kan förbättra och så mycket vi inte ens fattat att vi borde ändra. Det gäller att inte tappa bort sig och varandra i alla dessa beslut. Att inte bli ångestfylld och anklagande. En sju helsikes utmaning för oss. 
Ett steg i rätt riktning. Grönsakskasse från Bossgården. Superbra! Levereras varje torsdag. Närodlat, ekologiskt och jättegott. Bravo "Din lokala mat"! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt