Helgens bestyr

Vilken efterlängtad helg! Min första jobbvecka var en light-variant meeeen så trött jag ändå kände mig. Hela familjen längtade efter att vara lediga tillsammans igen. Fredagkvällen var ägnad åt Alicias tjejkväll. Hon hade bjudit hit några kompisar som skulle sova över. Det var välkomnstdrinkar, dekorationer i taket, mysbelysning och popcorn att fixa med. Kära nån jag var inte i säng förrän runt midnatt och det är toksent för min del. Lördagmorgon och vi satte degar. En vanlig lite grövre frallor och en kalljäst baguettdeg. Vi hade som vanligt fullt hus med massor av barn. Det lagades mat, fixades fika och plockades badkläder och handdukar i mängder! Både Niklas och jag tränade och det är en fantastisk lyx att kunna sticka iväg nu när barnen inte behöver passas på samma sätt längre. 
Bagutterna som med tabbouleh blev en finfin kvällsmat. 
Idag började vi med rejäl frukost i lugn och ro. Sen åkte vi upp på berget. Tog med en hink och plockade lite med betoning på lite blåbär. Det blev iaf en härlig stund ute i skogen. Det fanns massor av bär men tålamodet tröt... 
Väl hemma igen kokade vi sylt på de stackars blåbären, blev en liten burk. 
Barnen leker med kompisar som kommer och går. Jag och Noel var och storhandlade, var i alla våra tre större matbutiker för att hitta allt vi ville ha. På Netto kan jag gjort ett av mina bästa inköp på väldigt länge. En häcksax! Som jag gick loss med den. Vårt gamla klarbärsträd har varit så risigt. Gett massor av bär i år dock. Jag gav mig upp på stegen, och det är förenat med en enorm fasa för mig. Men nu skulle trädet klippas! 
Här är jag in action! Dödsförskräckt men fast besluten! 
Skåda vilken höjd, halvvägs till månen! 
Klippte bort massor av döda, vissnade grenar och vips såg trädet riktigt bra ut igen. Det finns de som säger att träd ska klippas på vintern. Trams säger jag, här klipps det när andan faller på eller så blir det inte av. 
Förfasad ser jag hur Alicia likt en vesla kilar upp för stegen med en hink och börjar plocka bären! Vem brås hon på? Niklas och jag kämpar med en rent banal höjdskräck. Inte hon inte! 
Där står hon och LER! 
Vilken sommarbild! En ledig unge i shorts och en blå himmel... 
Så nu har jag kokat både sylt och saft på klarbären också. Milde, detta klipp som blir! Disktrasan är välanvänd idag... 

Nu kom Niklas hem efter sin tennisträning. Så säger han: -Jag vill inte att det ska vara måndag i morgon, jag vill att det ska vara lördag! 
Jag känner precis likadant för det har varit en så bra helg. Fast ungarna är supertaggade inför terminsstarten i morgon. Så nu gör jag tidig kväll. Kryper ner i sängen med en tidning och tackar för ett rikt liv! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt