Vem är vad?

Blir alldeles matt! Vad är det som driver människor till önskan att göra så stor skillnad på varandra? Partiledare som uttalat sig om vårdgivarnas etiska normer, läkare som vägrar vårda och så alla vanliga ni-dem situationer som uppstår. Har en kompis som säger att religion är alla krigs ursprung. Jag börjar fundera på vad det är som gör att så många just vill kriga för sina åsikter? Jag menar inte skyttegravskrigande utan de som med sån frenesi hävdar sin egen vilja att det sårar likt bajonetter... Klart vi som mänsklighet tycker väldigt skilda tankar. Men det oroar mig att så många verkar tro att deras åsikt är lag. Niklas brukar säja att bara för du tycker nått är det inte bestämt... Vi har alla en agenda, vår inre plan, klart vi ska få fullfölja våra visioner men måste det ske på så många andras bekostnad? Jag vill kunna få vård även om jag har en gudstro. Jag vill stå upp för abortlagen även om jag har en gudstro. Jag vill definitivt inte bli ihopblandad med  vissa 22 pastorers åsikter om homosexuella även om jag har en gudstro. Inte heller vill jag förknippas med någon annan form av fanatism eller hat bara för att jag har en gudstro. Igår sa en klok man att vi är alla lika men en del av oss tror. Världen får inte bestå av små slutna sekter som förenas av olika specifika agendor. Vi hör ihop. Låt oss berätta för varandra vad det är som driver oss, hur våra tankar går, vad det är vi önskar oss. I dialog kan klarhet uppstå. 

Kommentarer

  1. Svar
    1. Åh Carola.. Även en blind höna... Ja du vet! Men tack! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt