In i det sista

Vissa saker kan jag hålla på med till absolut sista sekunden. Som att dammsuga två minuter innan gäster ska komma... Eller leta efter vantar fast barnen redan är på väg ut genom dörren på morgonen. Jag är ofta under press. Min framförhållning är ibland så illa att jag nästan kokar över av ilska. Så finns det stunder då jag är helt i fas. Tro då för allt i världen inte att det håller i sig så länge... I morse samlade jag ihop mina tre väskor jag skulle ha med mig till jobbet. Ålade fram min nyckelknippa hur den ena, klev ut på trappan, låste dörren,  plockade upp två påsar med använt kattströ och går mot soptunnan. Tappar den ena av påsarna som faller till backen och exploderar... Kattkiss och -bajsströ väller ur den trasiga påsen. Sa något mindre genomtänkt lite halvhögt, gick till bilen med alla mina väskor, fick fram en bandyklubba och lyckades fösa ihop det hela så pass att det gick att få i tunnan. Allt väl så länge det är minusgrader ute men vid tö kommer en stank att sprida sig. 

Här är orsaken till allt! Han äter oss ur huset och är så flitig på lådan så flera gånger om dagen måste den tömmas. Att jag borde ha gått två gånger, en till bilen med alla mina väskor och en till soptunnan med påsarna tänker jag aldrig erkänna!!! 
Bland gosedjur, raggsockor och tyllkjol ligger han och värmer sig. Vid elementet. Han håller mig vaken på nätterna, har sönder massor av saker, klöser på soffan och retar vår gamla Sara till vansinne. Meeeen som vi älskar honom. På fredag ryker ballarna hans. Bokat tid för kastrering, chipmärkning och vaccinering. Nu har det gått tre månader sen vi hittade honom och jag anser att han är vår katt och lagen säger detsamma. 

Jag är ju ingen matlagare. Men i kväll fixade jag en pytt. Fast den är till morgondagens lunchlåda. Familjen åt grönsakssoppa med pasta i. Jag var då inte sugen på något efter en stund i stekoset. Men jag tog lite av varje och milde tid så gott det blev. Sojabaserad yoghurt, banan, frysta lingon, pumpakärnor, kokoschips, hampa och chiafrön. Ibland är livet enkelt och gott att leva och just nu klingar en positiv ton i mitt huvud. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt