Så vad firar vi nu?

Jag frågade barnen på jobbet. De som är runt tretton år. Varför har ni påsklov? Visade sig vara oklart... Milde tid! Så mitt pedagogiska tålamod prövades. För jag hör till dem som anser att det är allmänbildning att känna till våra stora högtider. Om en sen tror på de händelser som är orsak till våra röda dagar eller inte är upp till var och en. Vem är jag till att bestämma om Internationalen sjungs med inlevelse eller ej. Eller om en tror att Guds son besegrade döden på den tredje dagen. Men ta mig sjutton behöver en ha lite koll i alla fall. Så bara att bita i det sura äpplet och inse att jag har varit otydlig! 

Idag har vi förberett mat till i morgon. Niklas åker på skivmässa till Jönköping, en tradition han har ihop med en gammal barndomsvän. Jag och barnen ska fixa ett par rätter till buffén, en Jansson (vegan med kapris) och en spenat-sötpotatis tortilla. Så har jag tänkt att vi ska baka en kaka. Jag älskar påsken. Det är min absoluta favorit högtid. Maten är inte så traditionstyngd, vi fixar en hel veganbuffé. Min lillebror med familj och en kompis med dotter kommer. Så vi blir 12 st räknade Alicia förut. Hon håller koll! Vet inte om de små längtar mest efter påskharen med godiset eller efter sin storebror. Jag vet vem jag väljer. Tack och lov firar vi påsken med alla ungar under samma tak. Påskafton är mysig med mat och umgänge men firandet är på söndagen för min del. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt