Farlig tid

Det är en lurig tid. Både på dygnet och i världen. Vaknar i vargtimmen och grottmänniskan i mig undrar lite ångestfylld om det någonsin blir ljust igen? Det är lätt att tro idag att allt kommer bli bra. Vi vet så himla mycket. Det forskas om precis allt och inget. Men så kommer de allra närmsta frågorna krypande och då blir jag urtidsmänniska. Liten, rädd och beredd på anfall. Både att jag ska behöva anfalla lika mycket som jag behöver vara beredd på anfall från alla håll. Vet ju inte hur faran ser ut. Är den klädd i jeans och keps? Har den stilettklackar och yvigt långt hår? Är den mänsklig över huvud taget... 

Hörde igår Agnes Wold prata om ångest. Att den inte är någon biologisk miss. Vi behöver ett lätt ångesttillstånd. Så vi inte stagnerar och fastnar i tillvaron. Den driver oss framåt. Ständig lycka är inte önskvärt. Men idag hanterar få av oss ångest. Eller rättare sagt är det inte få som har ångest och måste hantera sina liv utan vad jag menar är att ångesten ser vi som dålig och vill bli av med. Nu menar jag inte ångesten från avgrunden som lamslår människor och till och med är totalt destruktiv utan den där lite skavande känslan av att allt inte står rätt till.  En sten i den mentala skon. Till och med den söker vi hjälp för. Det gör vi till överfulla vårdcentraler och sjukhus som samtidigt måste hantera alla andra välfärdssjukdomar som cancer, diabetes och allergier. Åh jag önskar grottmänniskan i mig fick lite mer utrymme. Hon som samlad frön och nötter. Levde i ångest för verkliga faror fram till dess ljuset segrade varje morgon.  Eller nja... Jag är galet nöjd med faktum att jag får leva just här och nu. Var del av den värld som försöker göra livet bättre  för så många. Milde tid, för ett par år sedan visste jag inte ens vad nanoteknik var. Inte för att jag ska doktorera i ämnet nu heller men wow vilken grej! 

Allt detta skrivet för att katten väckte mig när klockan i mobilen visade 04.57. Hon kräktes och ja det går ju inte att somna om och ett par timmar senare kliva upp ur sängen och trampa i en kattspya! 

Kommentarer

  1. Thanks for making such a cool project. I've been checking the site for the Windows version, but I never left a comment about it. I know you are working hard and doing it for free so you shouldn't feel rushed or anything. I hope you can http://awriter.org continue this type of hard work to this site in future also. Because this blog is really very informative and it helps me lot.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt