Inför fastan!

Fettisdagen! Ingen semla för min del men dock fika på Mekka. 
Ingen dålig smörgås! Blir så himla glad när någon anstränger sig och fixar vegankost åt mig. Det är lite trixigt ibland. En del vet inte vad det betyder och andra har stenkoll. På Mekka visade de mig i sin pärm exakt vilka ingredienser som varje kaka innehåller. Med stolthet och glädje! Fantastiskt kul! Det går då verkligen ingen nöd på mig... 

Funderar runt det här med fasta. Jag har ju köpfasta i oktober varje år. Så vad är det jag överkonsumerar nu som jag solidariskt kan avstå från? Åh... Massor! Men jag tror ändå det kommer handla om mat. För en sak skäms jag för... Vi överhandlar och slänger mat. Så årets fasta på mitt personliga plan blir just att begränsa inköpen. Nej, mina familjemedlemmar kommer inte behöva leva på vatten och bröd. Men vi kommer inte heller handla i onödan. Kyrkans fastekampanj heter Maträtten eller egentligen #Maträtten tror jag... Vi behöver inte skuldbelägga oss och använda bilden av svältande barn i Afrika men jag tror det är viktigt att prata med sina ungar om hur och varför vi behöver äta mer solidariskt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt