Begynnande dag

Det är inte så att mina inlägg poppar upp här i parti och minut. Jag har tystnat lite. Så kommer det över mig att jag tycker det är så roligt att skriva och då blir det ett litet inlägg då och då. 
 
Jag har massor av funderingar kring saker just nu. Det händer ju saker i ens liv då och då som liksom ruckar på bilden av tillvaron. Jag har en ganska positiv livssyn. Trots att det är mycket elände på många platser i världen går jag inte runt och fruktar för vår undergång eller ett tredje världskrig. Det som sker nu är hemskt men inget unikt. Vi som ras verkar alltid genom historien varit elaka mot varandra och det var vi visst även mot de stackars grottmänniskorna. För att inte tala om hur vi behandlar djur! Vissa bestämmer vi ska leva i överflöd i våra familjer och andra ska massproduceras för att slaktas... Ja ja det är en annan historia. Men så dyker det upp något som rubbar mig i mina grundvalar. Hemskheter som jag inte kan fly undan. Sånt som jag bara måste bearbeta mig igenom. Jag är inte rädd för att be om hjälp då jag känner att ältandet är så där galet kontraproduktivt som bara ältande kan vara. Att försöka bena ut vad som hänt, se ett mönster, känna känslor och sätta ord på dem, det är bra sätt att hantera kriser men jag fastnar ofta i mitt eget skuld- och skamträsk. Kommer liksom inte riktigt ifrån det även fast jag verkligen VET vad det är jag gör så kan jag inte bryta den hemska ovanan. Nu får jag hjälp och det är såååå skönt. 

I familjen forskar vi vidare kring maten. Ulli sa häromdagen att det är inte helt enkelt att laga mat till oss numera... Näe men så är det, svårare och samtidigt faktiskt enklare. För ju mer vi lär oss desto mer variation blir det. 
Jag sätter mig till rätta i soffan med en inspirationsbok, ett par mackor och en minilatte. Brödet bakat utan vete, veganost, groddar, koffeinfritt kaffe och chaihavredryck... Bra start på dagen efter min morgonyoga. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt