Om att stå till tjänst

Idag tog jag en paus i mitt pluggande. Så trött i huvudet efter en 40 timmars jobbhelg. Hämtade upp en kompis och drog till Skövde. Strechade min köpfasta på Hem o Hobby. Lite höstmys. Så hälsade vi på Niklas. Studion blir så fin. Roligt för dem som de kämpat. Så gick vi tillbaka mot kyrkan och där står en man som pratar i mobilen. Jag passerar förbi när han säger något som min kompis svarade på. Jag stannar till. Han undrar om vägen till Migrationsverket. Oj, vet inte svarar jag. Kommer på att jag kan ringa Lisa Öhgren och fråga. Hon är ju där då och då. Jo jo Lisa var behjälplig på mobilen. Ligger vid Lidl. Shit, dit är ju långt. Jag erbjuder killen skjuts dit. Han förstår inte vad jag säger utan det rings upp en kusin som tolkar. Visar sig att killen är från Libanon! Så jag säger snabbt hej på arabiska och han skiner upp som en sol. Japp, kom så åker vi. Kompisen min hade lite mer ärenden på stan så jag och libanesen går mot parkeringshuset. In med den gigantiska resväskan i bagaget och så bar det iväg. Småpratandes på engelska, arabiska och franska hade vi en trevlig stund. Han berättade att sitt äktenskap tagit slut och visade mig en bild på en ljuvlig åttaårig flicka som han lämnat. Hjärtat snörptes åt. Hon var så lik min Alicia. Långa flätor och lite förstora nya tänder. Det som skilde var hårfärgen. Vi bytte telefonnummer och tog i hand. Jag önskade honom lycka till. Ett par timmar senare fick jag ett tacksms. Ytterligare en timme senare ringer en kvinna som är hans syster. Hon vill bara tacka mig och hälsa från honom att han var så tacksam. Ärligt, det är jag som är tacksam!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt