Lycka för flesta möjliga

Denna tid är så präglad av lyckohets precis som semestern. Finns så mycket förväntning. Jag har under lång tid försökt att leva efter devisen " största möjliga mängd lycka åt största möjliga mängd människor". Naturligtvis inte på nått nazisätt som jag en gång fick höra att det liknade. Jag menar inte att utplåna en del för att göra andra nöjda... Underligt sätt att tolka en livsfilosofi som handlar om glädje för så många som möjligt och inte ett utvalt fåtal... Men som skrivet många gånger förut -finns folk till alla knepiga tolkningar! 

Att luras och säga att ALLA kan vara och bli ALLT tycker jag är väldigt dumt och ett slags maktmissbruk. För det vet vi ju att som människor har vi begränsningar och då är det ju väldigt dumt att försöka bortse från dem och sträva mot det ohållbara. Klart vi ska drömma och fantisera och uppfylla vår innersta längtan så gott det bara går. Men jag kan inte bli pilot, jag har ett synfel, kan jag bli dataspelsutvecklare och skapa ett simulatorspel så jag upplever att jag flyger ett stor flygplan, ja kanske det! 

Så är det med min jul och semester. Jag är inte så pysslig, stylingkunnig eller har de kokfärdigheter som allas vår mysErnst men jag fixar till det så gott jag förmår. Vi har inget fett bankkonto som ger oss utlandsresor då vi har semester. Men en tripp i husvagnen kan också ge fina minnen. Äh alla fattar vad jag menar. Om vi lever efter våra förutsättningar med ett starkt hopp och inlevelse så tror jag att det är precis det livet som vi var ämnade att få. Ibland dippar jag så lågt att knappt hjässan är över dyn men då finns det ljuva själar runt mig som får tag i nån tunn hårtest och börjar så sakteliga hala upp mig igen. Precis som jag aldrig är utan tro på mänsklighetens fantastiska sätt att läka varandra är jag lika starkt övertygad om att vi kan skicka varandra djupt ner i avgrunden. Därför är det extra viktigt i sånna här tider att ta lycktan med och söka efter dem som håller på att sjunka i dyn. För ju mer lycka vi skänker varandra desto fler blir det som skänker vidare. Alla kan inte vara på topp jämt men möjligheten att nå dit någon gång då och då är det som håller de flesta av oss flytande. 
Perspektiv från min yogamatta på golvet. Följ stjärnan i dig och se vart just dit ljus sprids! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt