Hur tung är kunskap?

Sägs att kunskap aldrig är tung att bära men jag vill nog rucka lite på det talesättet. För med kunskap kommer ansvar. För mig är det helt förkastligt att ha vetskap om en sak och ändå ignorera. T.ex. så vet jag att stjäla är fel men snattar ändå choklad för jag var sugen. Verkar finnas de som hävdar massa ursäkter för att slippa ta ansvar för sina handlingar. Den unge som biter i ett äpple i affären för det såg så gott ut är ursäktad om det är ovetande om betala först-regeln. Men detta handlar mer om de vuxna som förmanar sina barn då de äter på det obetalda äpplet men sen olagligt laddar ner film från nätet... Bara bagateller men det är själva fenomenet jag är ute efter. Jag VET att det är olagligt att köra för fort meeeeen oj så lätt hänt det kan vara på motorvägen att trampa på gasen lite extra hårt. Jag tar ett beslut att bryta lagen. Åker jag fast får jag både böter och i mitt fall skampålen... 

Jag är på kurs och den nya kunskapen jag tagit till mig idag känns än så länge lätt att böra. Jag älskar ju "skolan". Få kurslitteratur och läxor. Har ju såklart att göra med mitt smått galna behov av att vara duktig. Det är ett så omoget och trist förhållningssätt att jag rent logiskt och med viss distans trycker ifrån mig faktum. Pinsamt att vara så hör gammal och ändå vilja prestera inför någon annan. Ja och på så sätt kan kunskap vara tung att bära... 
Asså hotellsäng... 
Så vackert

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt