Självbekräftelse, så god som annans

Jag säger det högt till mig själv: -Anki ndu duger fantastiskt fint precis som du är och det du åstakommer är helt jäkla fenomenalt. Du är rolig, snäll och en förbaskat bra mamma till just dessa fyra ungar. Din sambo älskar dig och du får bra betyg på din utbildning. Sluta gå i terapi där du bara drar upp det dåliga med dig själv... Du vet ju redan att du är en "pappas flicka" och när psykiatrisköterskan säger att hon aldrig förr träffat någon som dömer sig själv lika hårt nickar du ju. Sluta fokusera på skit och sträck ditt rödhåriga huvud upp i atmosfären.

Idag har jag vårdat sjukt barn. Det har gjort att jag stannat hemma och pysslat med ungarna. Att serva fyra lediga barn är ett heltidsjobb lika tufft som jag vet inte vad. Men så satte jag ribban lite väl högt. Började dagen med att baka med den friska flickan. Bjöd hit föräldrarna på fika och sen satte jag en deg och lät den jäsa medans jag åkte till apoteket...Eller i ärlighetens namn glömde jag att jag satt den men den hade jäst fint till dess jag kom hem igen.  Mellan varven sprang jag ner i tvättstugan. Vår älskade tvättmaskin har gått varm idag. Perfekt, luktar ren tvätt och muffins här hemma. Bakade brödet som jag snajsat till med lite valnötskärnor och sen var det dags för lunch. Fyra mätta ungar och en sliten mamma senare var det äntligen dags för Noels tupplur. Så skönt att ligga bredvid honom tills han somnar. Fast inte för länge, tvätten väntar. Passade på att dammsuga lite, pärlsocker på köksgolvet efter morgonens bakäventyr. Noel vaknar och melleis står på schemat. Så en tur ut och lite lek i trädgården medans jag släpar svintunga plattor till framsidan. Stepstones eller nått. In igen, fixa kvällsmat. Bada barn, bädda rent i sängarna och så läsa saga. Nu ska det pluggas lite... Ingen press, upp med huvudet bara. Blicken framåt inte bakåt. Fnns inget att göra åt det som varit, börjar mindfullness kurs snart. Ja så börjar jag få adventspirr, så himla bra känsla.

Jag lever mitt upp i mig själv. Centrerad, osäker navelskådare som vill se bortom horisonten för där finns något helt annat. Men varför söka så långt bort? Ska ju börja söka här, precis där jag står just nu!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt