Så att...

Hrmm, hrmm, dags igen. Bekännelsetid! Läste på min älskade Fias blogg för ett par dagar sen om konsten att ta emot kritik. Jo jo, låt oss säga att där har jag lite att jobba på. Har i hela mitt yrkesverksamma liv använt mig själv som arbetsredskap. Serviceyrken så långt bak jag förmår tänka. Tror också att jag är skapad för att tjäna. Jag är bra på det. Fyller en sjukt viktig del av min självbild. Så när det kommer till att bli kritiserad... I jobbet, då brister min proffsighet värre än rättssäkerheten för flyktingar. Jag faller ihop som ett kort hus när Gudrun drog fram. Förbaskat fånigt! Men så blir det. Hela min självsäkerhet, som ju bygger på beröm, kollapsar. Så ooooltroligt juvenilt och opassande. Faktum är att jag varit i svajning ett litet tag. Krävs inte många minuter av känslostorm innan jag jobbat upp diverse symtom på galenskap!!! Denna info, om mitt känslotillstånd sprider jag som en löpeld. Kan ju inte sluta prata om mig själv. Vilket leder till att jag såklart irriterar sönder vissa medan andra står ut. En del, tröstar till och med. Faktiskt väldigt många... Det är nu den stora insikten rullar in! Shiiiit, jag får ju hur mycket bekräftelse som helst. Jag knarkar beröm, sjukt osunt, jag vet. Har ett livsmål att aldrig bli beroende av något. Skulle jag bli konfronterad med chansen/risken för avvänjning av socker och smicker skulle jag till min död hävda att det inte finns tillstymmelse till begär!!! Så om jag nu är så väldigt medveten om mina bekymmer, borde jag då inte se till att upphöra med beteendet? Ärligt? Joooo, men som doktor Phil säger: -How's that workin for ya? Pay off? Rätt hög. I retroperspektiv, förbenat många tillfällen att skratta åt mitt fördärv. Kanske för att mildra bördan för mina nära och kära när jag fiskar runt med min bekräftelsesökande håv. Det är sant! Allt jag ville få sagt med detta var att jag uppskattar så enormt det stöd jag känt. Planeten är fulla av goda medmänniskor. 
Tidig morgon i det Karlsson-Sjögrenska hemmet... 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar

Ta till sig nytt