Ta till sig nytt


Vilket år! I familjen Karlsson-Sjögren har vi sörjt och jublat. Dalar och toppar. Det har varit mycket sjukdom och död runt omkring oss, sa Niklas för ett tag sedan. Ja, vi är medelålders nu och folk i vår närhet har drabbats av livets hårdare gång. Det skakar om oss och vägleder mot vad vi hoppas klokare val. 

Niklas har gått en kurs i Vedic art och vill fortsätta. Han har börjat spela musik igen och det märks att det är bra att vara kreativ på många plan. Han är en modig person som prövar sig själv. Spelar tennis, yogar och gymmar. Sitter i sekretariatet när Alicia har tävling i truppgymnastik och bygger hästhoppnings bana med Nora. Kan väl säga att boxens kanter inte är murar utan småsten nu för tiden. 
 Måste bli en sommarbild på denne unge!  Här väntandes på pizza. Med synen tillbaka efter nysningen i burken som resulterade i klor i ena ögat. Lille äventyrare! Han lär sig saker hela tiden med en stor iver. Börjat spela tennis och innebandy igen. Roligt och utmanande. Han har en vinnarskalle och avskyr motgång. Kan vara så att som familjens minsting och räkmacksglidare är det en viktig livsläxa, kontrollera sina tankar när livet är mer uppför än utför. 
Inlindad i täcket en tidig morgon. Hårt arbete balanseras med frukost på sängen hos mamma och familjen. Att ha vuxet barn är märkligt. Han är fullt kapabel att leva helt utan mig och har så varit länge. Jag blir alltid galet känslosam när han kommer på tal. Jag är stolt, han har gjort bra val i livet. Visat på mod och klokhet helt enkelt gått sin egen väg. 

Tycker att bilden från skolans halloween fest passar bra. Svart eller vitt, bra eller dåligt. Kära Nora. Inte lätt att hitta en bild utan en häst med. Det är i stallet och i ridhuset hon är mest. Hon är familjens taktpinne. När livet rusar på är det hon som ger utslag och vi saktar av. Hon har rytm, på fredagar spelar hon trummor och det är helt klart så att hon både slår in takten och har kraft i foten när hon trampar ner pedalen till bastrumman. En människa som vet hur hon vill ha det. 

Ännu en som vet vad hon vill. Truppgymnasten som också blev hästtjej. Här är vi på inköpsresa. Ska en nu vara i stallet ska en vara det med stil. Då behövdes ny outfit! Ja, går den att köpa i det varuhuset och inte nödvändigtvis måste komma från fiiiinbutik är det ok med mig! Hon lämnar inget åt "slumpen". Hon är målmedveten och fokuserad. Har lätt för att lära. Galopperar förbi oss andra i nybörjargruppen som om detta var det enda hon gjort hela sitt liv!
 Denne lille älskling fick vi ta avsked från vid graven. Han blev påkörd och vi sörjde vår älskade Bäbis. 
Vi sörjde en och gladdes åt en annan. In flyttade adoptivkatten Doris. Hon förgyller för det mesta men bör vara lite mer noggrann med vad som räknas som toalett. Nå väl... vad är en kisspöl på golvet i det stora hela? 
Den som tryggt och stadigt navigerar genom livet och håller oss alla under uppsikt är denna sköna. Vår Sarah, snart 16 år gammal. På ålderns höst kan allt hända och kärvänlighet kan uppstå. 

Så är det alla dessa fantastiska människor som finns runt omkring, nära och långt bort. Vissa har jag aldrig ens träffat men räknar som vänner. Som mina kurskamrater som också längtar efter att jobba som diakoner. Vilka härliga kvinnor! Vi har stöttat varandra denna höst när studierna och livet varit motigt. Vi har firat varje godkänt och peppar varandra. Tack och lov för dessa människor, vet inte om jag hade hängt i annars. Jo det hade jag för jag kan vara ganska beslutsam men de har hjälpt mig att få en bra start på studierna igen. 

Livet hade inte funkat så enkelt om det inte vore för att vi har mycket hjälp av många. Att ha våra föräldrar, grannar, syskon och vänner är helt otroligt fint. Jag är glad och nöjd med året som gått. Har ett jobb där jag stormtrivs och en vardag som är lika bra som helg! 
Här är jag! 44 år och "kinglig" som barnen skulle sagt... fast antagligen inte om mig och inte på denna bild men ärligt, jag styr mitt eget skepp och ombord är jag queeeeen of fakkin allt! Bara som en liten ödmjuk påminnelse liksom... :) Med detta önskar jag alla ett gott slut och ett fantastiskt nytt! Vad det än må vara. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Helgens sista vakna timmar